måndag 29 mars 2010

Smaksensations-sallad! Och lite om Omega 3.

Jag bara älskar matlagningsprogram. Kan nog se hur många som helst. Särskilt förtjust är jag i Jamie Olivers slarvliga och avslappnade stil. Såg ett gammalt avsnitt häromdagen som inspirerade mig, och tänk en del av det var rått! Hela rätten var ugnsbakad fisk med dillslungad nypotatis och en sallad på fänkål och rädisor. Den salladen var verkligen en smaksensation, och så himla lätt! Fänkål ska ju dessutom vara otroligt välgörande för kroppen på många olika sätt.

1 fänkål
1 knippa rädisor, gärna med blasten kvar
citron
olivolja
salt och peppar

Ta bort det yttre lagret på fänkålen. Skär av de utstickande "grenarna" och det som ser ut som dill. Spara "dillen". Skär av botten, och skiva sedan fänkålen så tunt du kan. Knipsa av rädisorna från blasten, men lämna lite blast kvar på den. Skiva så tunt som möjligt. Om blasten är väldigt fräsch, använd även en del av denna i salladen. Hacka den och "dillen" och blanda med skivor av fänkål och rädisa. Smaksätt med olivolja, citron, salt och peppar. Oljan ska bara precis täcka grönsakerna. Rör om, ät och njut.

Igår kväll serverade jag den här salladen som en enkel och sen middag tillsammans med en avokadohalva. Jättegott! Blandade i lite persilja, eftersom det inte fanns några blad på den fänkålen.

Första gången jag provade gjorde jag faktiskt ugnsbakad lax till. Det hör verkligen till ovanligheten att jag lagar fisk, tror det var första gången i vår lägenhet, där jag bott i tre år. Det händer då och då att jag äter fisk på restaurang, men aldrig hemma. Anledningen till att jag gjorde det nu är att bebisen som växer i min mage just nu har en tillväxtfas av hjärnan, så jag vill förse oss med så mycket bra omega 3 som möjligt.

Jag hör olika saker om huruvida det räcker med vegetariskt omega 3 eller inte. Enligt Fredrik Paulun är Omega 3-molekylen från animaliska källor längre, och tas bättre upp av kroppen. Andra säger att det går precis lika bra med Omega 3 från t ex linfröolja. Tänk dock på att fleromättade fetter härsknar i rumstemperatur, så förvara linfröolja i kylen, och mal dina linfrön själv i en kaffekvarn precis innan du ska äta dem! Stackars Henrik blev innan jag lärde mig detta itvingad linfröolja som jag förvarade bredvid spisen. Han tyckte givetvis att det var jätteäckligt! Själv väljer jag faktiskt att ta Omega3-kapslar från djuphavsfiskar då och då, för jag vill inte chansa på att välja bort dem om de är nödvändiga för kroppen.

Vad tror du? Fungerar vegetariskt Omega 3 lika bra som animaliskt? Har du hittat bra fakta? Tipsa gärna oss andra som behöver direktiv i vem vi ska lyssna på där ute i cyberdjungeln.

2 kommentarer:

  1. Omega 3 är en grupp av fettsyror. De fettsyror som finns i Linfröolja skiljer sig från omega 3 fettsyrorna i fisk. Härom råder nog inget tvivel. Det som mycket av diskussionen går ut på är om kroppen kan omvandla fettsyrorna från linfröolja till samma sorts fettsyror som finns i fisk.

    I din situation skulle jag komplettera en vegetarisk kost med animalisk. människan är faktiskt en allätare :) Bara för att vi i modern tid äter groteska mängder kött behöver vi inte helt avstå från kött som komplement till en vegetarisk kost.
    Jag talade med en läkare på förlossningen för några veckor sedan. Hon talade om att vegetarianer ofta kommer in med blodbrist. För att avhjälpa detta ger man järntillskott, men ofta stiger ändå inte järnvärdena. Detta beror på att en gravid kvinna som är vegetarian har svårt att få i sig B vitamin i tillräckliga mängder. Utan B vitamin, speciellt B-12 kan inte kroppen tillverka röda blodkroppar oavsett hur mycket järn man tillför. Komplettera med B vitamintillskott eller drick några glas mjölk om dagen. Eller ät ägg varje dag.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Hej Johan och tack för att du delar med dig av tips!

    Som vegetarian och gravid följer jag mitt järnvärde noggrant, och kompletterar min kost med både järn och b-vitaminkomplex (alltså alla b-vitaminerna i en tablett). Järnvärdet mäts också på varje besök hos barnmorskan, så det är lätt att hålla koll på. Jag ligger fortfarande bra till, men har fått öka dosen. Några bra tips jag har fått är att inte dricka mjölk eller kaffe i närheten av järnintag, samt att alltid ta c-vitamin i samband med detta. Detta är väl sådant de flesta redan känner till?

    Omega3 vill jag inte kompromissa med, eftersom jag inte har hittat otvetydiga svar, när jag har ansvar för ett annat liv, så därför äter jag kapslar från djuphavsfiskar.

    Det är bra att vi är allätare, då kan vi äta vad vi vill! Jag tror att vi alla har olika behov, och bara man lär sig att lyssna på kroppen så hittar man sin väg. Jag är t ex inte helt strikt med att undvika kött. Om jag i flera dagar i rad längtar efter kött, så tar jag till det. Jag tror på att lyssna på kroppens signaler, men att samtidigt testa om det är kroppen eller egot som vill ha. Det händer dock bara någon gång per år som begäret efter kött sätter in, och då är det konstigt nog korv jag vill ha, så kanske är det egentligen mättat fett kroppen suktar efter. Men under tiden jag varit gravid har det faktiskt hänt att jag velat ha kött flera gånger, och då har det fått bli så. Jag vill ge kroppen vad den behöver utan att inverka mer än nödvändigt på annat liv, miljö osv, men vill också ha en bra hälsa. Därav vissa kompromisser.

    Jag resonerar nog liknande när det kommer till Raw Food. När jag väljer det, vet jag att jag ger min kropp optimal näring. Samtidigt vill jag inte bli för strikt och göra mitt liv alltför besvärligt. Därför blir det en balans mitt emellan. Det blir nog snart ett inlägg med lite mer tankar om just detta.

    Kul med kommentarer!

    SvaraRadera