måndag 11 maj 2009

Raw Food på resande fot - eller historien om hur man förvandlar en Max-restaurang till ett schysst raw food place

Hur fungerar det egentligen att äta Raw Food när man inte är hemma?

Alldeles utmärkt efter vad vi har erfarit i helgen. Bara man har planerat lite i förväg och tar med sig en kylväska och några kylklampar. Nu har vi till och med lyckats att äta Raw Food på Max hamburgerrestaurang... Vilken utmaning!

Efter att ha varit på ett seminarium i helgen frågade ett par vänner oss om vi ville följa med till Max innan vi skulle åka åt olika håll. Det ville vi ju verkligen, för att hinna umgås lite mer, men snacka om utmaning, eftersom Max tidigare har varit vår favorit bland hamburgerrestauranger, som vi alltid stannar vid när vi är ute och åker. Men det gick att äta Raw Food där med, och det visade sig vara mycket snabbare än snabbmaten själv!

Att skala och sedan strimla upp ett par morötter och en bit squash med en medhavd potatisskalare, hälla på lite marinarasås och skära upp en avokado med en matkniv från picknickväskan gick betydligt fortare än att få sitt Max-mål, tro det eller ej. Kanske är ett svar för er som tror att det tar lång tid att laga raw food? Visserligen gjorde vi inte såsen, men vi hade hunnit det med, medan vi väntade på vännernas hamburgare.

Visst kände jag mig lite som en kuf, som tillredde min egen mat på Max, men det fick jag stå ut med. Henrik, vars ögon lyste bara vi kom i närheten av restaurangen, klarade frestelsen galant efter att blivit nöjd och glad av sin härliga mat.

Till en heldag med lång bilresa och seminarium hade vi laddat en kylväska med:
2 bananer, 2 äpplen, 2 päron
Varsin påse frukt och russin
2 burkar sallad med Caesardressing gjord på bl a pinjenötter
Banancrêpes med macadamianötfyllning och jordgubbssås
2 morötter, 1 bit squash, en potatisskalare, en liten burk marinarasås (en rå tomatsås), en avokado.
1 liten burk vetegroddar.

Jag hade inte tagit med i beräkningen att det var söndag... Det brukar dyka upp cravings just på söndagar av någon outgrundlig anledning. Därför stannade vi vid en mataffär och köpte lite vindruvor och dadlar på hemvägen.

Som sagt, visst krävs det lite planering, men om man lär sig att alltid ha lite färdig mat i kylen är det inga som helst problem att vara på resande fot också. Och den gång man inte orkat med det, går det faktiskt utmärkt att äta frukt och nötter, lätt att få tag på bara man stannar vid en mataffär istället för på en mack.

Tips!
Det är viktigt att tänka på hygienen när du lagar raw food. Eftersom du inte hettar upp något så har du ju heller inte möjlighet att döda eventuella bakterier. Se till att hålla maten kyld om du tar den med dig någon längre stund (där räknar inte jag att ta med lunchlåda till jobbet). Jag har en jättepraktisk liten kylväska, som från början designades och inköptes för att rymma ett 6-pack Coca-Cola. Den har nu blivit en alldeles utmärkt liten väska att rymma 2 matlådor och lite snacks för raw food dagar då jag inte har tillgång till mitt kylskåp. De är lätta att få tag på nu framåt sommaren, då de finns på många mackar och även mataffärer.

PS: Glömde ju rapportera hur det gick med vikten. Bra! Jag hade gått ner nästan ett kilo när jag veckovägde mig i tisdags morse. Hurra! :)

//Jessica

1 kommentar:

  1. Beundransvärt!! Duktiga ni är jessica och Henrik :) Kanske värt och testa ändå Henrik?

    Kram från sjuka Linda :(

    SvaraRadera