måndag 4 maj 2009

Lite om veckan som gått

Det här med att följa ett program verkar inte vara så mycket för oss. Vi höll oss till det första veckan, men nu när tredje nästan är över kan jag konstatera att vi inte gjort några av recepten från denna veckas plan... Jag är nog lite för spontan. Efter coachingsessionen med Erica Palmkrantz känns detta också helt rätt. Hon menade att det kan vara svårt att skapa program, eftersom varje person blir lyhörd för vad kroppen vill ha och inte. Min kropp tröttnade på att äta en massa röror och patéer, som det var i början av programmet. Jag brukade vara ansvarig för att göra puréerna för de tandlösa, när jag helgjobbade på en restaurang som levererade mat till äldreboenden. Nu blev jag påmind om det! Och där är jag inte än! Till min glädje serverade Dahls Bakeshop Nordstan i Göteborg en helt underbar raw grekisk paj just som jag kände så där, och då fick jag inspirationen tillbaka.

Den gångna veckan har vi också lekt en del med vår torkugn (excalibur dehydrator) för att få lite nya konsistenser att äta. Det har blivit linfrökex (går även göra i vanlig ugn), potatischips, äpplechips och bananbröd. Min favvo var potatischipsen. Även om de smakar lite som rå potatis blev de väldigt krispiga, och det var något jag hade saknat. Testa!
Du behöver:
Potatis
Äppelcidervinäger (om du vill, men det gav god smak)
salt

Skiva potatisen tunt. Jag använde en spiralizer, så de blev extremt tunna, men det var en hel del pill med att lägga ut dem på plåtarna. Blanda sedan äppelcidervinäger och vatten till en så vinägrig smak som du vill ha. I receptet jag inspirerades av var det enbart vinäger, men det kändes lite för mycket för mig. Salta i vattnet. Låt potatisen ligga och suga till sig en stund. Det tog en natt och lite till i torkugnen. Jag tror säkert att det går bra att göra i en vanlig ugn också, men då har man ju inte lika exakt koll på att det inte överstiger 42 grader (som är ungefär den temperatur då enzymer börjar förstöras i maten).

Vi hade en liten valborgsfest på valborgsmässoafton. Den var till mesta delen rå, men vi hade köpt grillchips, päroncider och mousserande vin till den som hellre ville ha "vanlig" mat. Och jag kunde inte låta bli att hälsa våren välkommen med några klunkar mousserande vin. Det är tradition för mig, och de ska man värna om! Oj så gott det var, men det räckte faktiskt med bara lite. Så den dagen blev inte 100% raw. Vid väl valda tillfällen känns det ok. Vad tycker du? Om du äter raw food idag, till hur stor del gör du det och varför? Skriv gärna en rad i kommentaren nedan.

I övrigt serverade vi potatischipsen enligt receptet ovan, grönsaker, ärtpesto, linfrökex, sourcreamost ( de två senare från Rawfood på svenska) , ärtpesto och jordgubbar. Och faktiskt var det mer åtgång på de råa chipsen än på grillchipsen!



För den som även ville få en raw dryck fanns det hemgjort iste. Jättekul att våra vänner tyckte allt var så gott och gärna ville veta mer om raw food! Jag måste säga att jag är förvånad över hur mycket positiva och nyfikna reaktioner våra nya matvanor väcker hos många runtomkring oss. Jag trodde att vi skulle få hålla på att förklara oss och känna oss väldigt avvikande, men så har det inte alls blivit. Till och med våra pappor, som båda har en stor aptit för kött, gillar vår mat och vill ha recept!

Iste
Fyll en tekanna med ljummet vatten. Lägg i 5-6 påsar pepparmyntate. Låt stå ett antal timmar.
Häll i teet i en blender eller matberedare. Blanda i citron, honung och några färska myntablad. Kör. Det krävs en del honung för att få den rätta iste-smaken. Den satsen jag gjorde fick inte plats i min blender, så jag gjorde en lite sötare och citronigare version som jag sedan spädde med resten av teet. Låt stå tills skummet lägger sig. Vid servering, lägg in ett gäng isbitar i en tillbringare och ställ i en lång myntakvist innan isteet hälls i. Om du inte vill ha småbitar av myntablad i, sila när du häller i. Njut av ett nyttigt iste!

Imorgon har det gått tre veckor, så då är det dags att plocka fram våg och måttband igen (jag gör det en gång i veckan) för att dokumentera resultat. Håll tummarna för mig att jag gått ner massor denna veckan! Jag gjorde inte det förra veckan, och även huvudsaken för mig är att bli mer hälsosam, så vill jag gärna bli av med de där överflödiga kilona på min kropp som bara är i vägen. Jag fick förresten en massa bra tips av Erica Palmkrantz kring hur jag kan öka min viktnedgång. Håller på att testa dem nu. Mer om det en annan dag.

God natt!
Jessica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar