lördag 25 april 2009

Cravings!?

Hur går det med allt man måste avstå från när man bara äter 100% Raw Food? Så här en vecka efter starten tycker vi nog inte någon utav oss att det är särskilt jobbigt. Vi pratade lite om det idag, och kan konstatera att visst blir man sugen på saker, men det går över snabbt. Det som är jobbigast är de inrutade vanorna av ”mys”, när man vill slå sig ner med en kopp kaffe i soffan på morgonen t ex. Det är inte så mycket kaffet som grejen att belöna sig. Ännu känns det inte som det finns en ersättare som duger, men det kanske kommer. Igår ville vi fika, så vi åkte till Henriks favoritställe, Starcups, eftersom han visste att de har färskpressad apelsinjuice. De var dock på väg att stänga, så vi hamnade på Condeco i Linné istället. Där hade de både färskpressad apelsinjuice och ”frozen fruit mix” på menyn. Perfekt! När jag beställde visade det sig dock att apelsinerna var slut, så jag frågade vad det var i den frusna mixen. Frusen frukt, juice och socker var svaret. Jag tog en sådan, men hoppade sockret. De varnade för att den då skulle bli väldigt syrlig. Ok. Inte för mig, som är van och gillar sånt. Tyvärr var också mangon, som jag valde, slut, så till slut blev det en jordgubbsshake. Tror inte att jucien var Raw, men det fick gå. Det var det klart bästa valet på stället i alla fall.

Det vi saknar förutom mysig fika är nog mestadels mackor. Undrar varför det är just det? Jag kan bli sugen på allt möjligt, som stuvade makaroner, eller kebabsås med pommes frites, men det är bara snabba flashar som snabbt går över. Inte alls som när jag var med i viktväktarna och hade cravings som varade i dagar utan att gå bort. Det slutade oftast med att jag åt det jag längtat efter så länge i alla fall. Henrik tror att våra cravings går bort så snabbt eftersom vi hela tiden har ett konstant jämnt blodsocker, och det tror jag att han har helt rätt i. Det är aldrig några starka begär, bara tankar på att unna sig, som tar över för en stund.

Jessica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar